frans frengen |
eng. version | version française |
Waarom weten we nog zo weinig over frans frengen? Is hij pas laat begonnen? Is zijn techniek nu pas nieuw? Neen dus. Want op 10 jarige leedtijd kocht een kunstkenner uit Antwerpen zijn eerste olieverfschilderijtje met de woorden: " Doe verder we gaan van u nog horen." En dat deed Frans Frengen zonder twijfel. Steeds bezorgd om de wereld rondom hem zocht hij zijn eigen weg. In allerlei vormen en beelden creëerde hij. Vaak herkende hij zijn stijl in werkwijzen die anderen ook gebruikten. Hij veranderde dan zijn stijl. Hij bestudeerde beroemde kunstenaars en hun werk. Hij zocht steeds verder. Hij volgde lessen aan de “famous artists school” van New York bij Al Parker, Norman Rockwell en vele anderen omdat zijn ouders wilden dat hij een ander vak leerde. Maar bij frans frengen was dit zijn natuur;een passie. Hij liep later academie, met veel succes trouwens. Hij behaalde een aantal eerste prijzen. Hij experimenteerde ook op allerlei vlakken. En uiteindelijk ontdekte hij zijn " Fumagine"( 1976 ).Het figuratief en abstract schilderen met een vlam. Die techniek wou hij in het beginstadium niet meer tonen - zomaar te grabbel gooien - voor die op punt stond, voor hij meester was in die techniek en er alle kanten mee uit kon. Al was het aartsmoeilijk want met verf kon hij te gemakkelijk verder...Hij kreeg aanbiedingen; ook van het ministerie. Hij wimpelde alles af. Dat zou hij aan anderen laten.Later bekeken zo dom... (In "die" tijd was men tot zijn 50ste een jong artiest, zeiden zijn leermeesters, dus tijd genoeg.) Hij werkte meer dan 10 jaar aan zijn fumagine-techniek en toen zijn mama stervende was (1987) deed hij, als gelovig; de belofte niet meer naar buiten te treden als ze mocht leven. Heeft dit geholpen? Toen zij in 1996 stierf werkte frans frengen nog constant aan de verbetering van zijn stijl. En wijdde hij zich meer dan ooit aan zijn leerlingen. Stilaan werden zijn werken ontdekt... Na een kort "directeurschap" begon hij in de media te verschijnen. Het was toen al 2006. Jan Hoet prees hem voor de intrinsieke kwaliteit van zijn werk en moest hem op de hoogte houden(waarvan brief). Op de hoogte houden deed hij niet. In de hoop dat verzamelaars en kunstliefhebbers zijn unieke stijl zouden appreciëren... Hij wil zijn werk afschermen voor plagiaat. Vaak onmogelijk, maar hij deed in ieder geval de moeite. Uniek werk; herkenbaar tussen anderen. Is dit in deze wereld nog haalbaar? Het proberen waard! Ontdek het zelf. Zelfs één kenner kan de waarde van dit werk bevestigen. Eén en al eerlijkheid. |
Important and famous artists; only become their real status from nature. It's only by being their own nature they become famous and important. |
created by frans frengen | terug naar info. |